TERMINAL INTERMODALNY INOWROCŁAW –
STREFA GOSPODARCZA ZACHODNIA
RODZAJ INWESTYCJI: OBIEKT PRZEMYSŁOWY
INWESTOR: PRYWATNY
LOKALIZACJA: INOWROCŁAW
ZESPÓŁ: PRZEMEK GAWĘDA, MARCIN SAJDAK, DARIUSZ WITUCKI, MAREK SŁABIŃSKI
DATA OPRACOWANIA KONCEPCJI: 2017
Lokalizacja Terminala Intermodalnego na etapie projektu koncepcyjnego ustalona została w Strefie Zachodniej Inowrocławskiego Obszaru Gospodarczego. Inowrocław położony jest na skrzyżowaniu zelektryfikowanych szlaków nr „131” (posiada priorytet towarowy) oraz „353” (posiada priorytet pasażerski). Szlak kolejowy nr „131” łączy Śląsk z portami w Gdyni i Gdańsku, natomiast szlak „353” łączy zachód Polski ze wschodem. Mamy do czynienia z naturalnymi i korzystnymi uwarunkowaniami geograficznymi, które powodują, że przedsięwzięcie polegające na budowie terminala jest wysoce uzasadnione i potrzebne. Warto zaznaczyć, że budowa suchego portu intermodalnego w Inowrocławiu wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa. Byłby to największy terminal kolejowy w północnej Polsce, pod który mógłby podlegać port rzeczny zlokalizowany w przyszłości na pograniczu Bydgoszczy i Solca Kujawskiego. Kontenery rozładowane w tym porcie zostałyby przetransportowane do Inowrocławia, który odgrywałby drogę hubu.
Koncepcja utworzenia węzła intermodalnego w Inowrocławiu została zainicjowana przez mgr. inż. Marka Słabińskiego pełniącego jednocześnie funkcję radnego miasta Inowrocławia. W toku ścisłej współpracy z radnym, który prowadzi intensywne działania na szczeblu samorządowym i ministerialnym, opracowana została koncepcja projektowa terminala.
W naszej ocenie, zainicjowane przez radnego działania na rzecz powstania Terminalu Intermodalnego w Inowrocławiu są potrzebne i wpisują się w Strategię Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego, której zadaniem jest wspieranie słabszych i mniej rozwiniętych regionów poprzez prawidłowy wzrost pod kątem gospodarczym, infrastrukturalnym i ekonomicznym.
Infrastruktura i wyposażenie:
- Powierzchnia całkowita Terminalu: 30 ha
- Aktualna maksymalna roczna możliwość przeładunkowa: 800 000 w TEU
- Powierzchnia składowa: 17 000 TEU [8 500 FEU]
- Powierzchnia Magazynowa (hale): 16 000 m²
- Powierzchnia biurowo – administracyjna: 5 500 m²
- Powierzchnia socjalno – hotelowa: 3 200 m²
- Wyposażenie w pojazdy podnośnikowo – przeładunkowe: REACHSTACKERY – szt. 8
Infrastruktura kolejowa:
- Liczba bocznic kolejowych: 1
- Liczba i długość torów kolejowych do załadunku i wyładunku: 4 x 600 m plus tor manewrowy/postojowy
- Liczba suwnic kolejowych: 2
- Liczba suwnic kontenerowych: 7 (typu RTG cranes)
- Liczba wozów podsiębiernych: 4
- Liczba ciągników terminalowych: 4 (TTU – Tractor-Trailer Units)
Program funkcjonalno – przestrzenny terenu objętego opracowaniem:
- Hale napraw i renowacji konteneró
- Narzędziownia i akumulatorownia
- Hala napraw bieżących / magazyn części zamiennych
- Wiaty dla pojazdów technicznych typu: Reachstacker
- Zbiorniki wody do celów przeciwpożarowych
- Pasaże I, II, III do składowania i magazynowania kontenerów
- Wieża kontroli i nadzoru
- Trafostacje z zapleczem technicznym
- Przyłącza prądu dla kontenerów chłodniczych
- Parkingi dla samochodów osobowych i cieżarowych
- Budynki biurowo / administracyjne
- Budynek socjalno / hotelowy
- Punkty przyjęcia i wydania kontenerów – usługi agencyjne, celne, sanitarne, spedycyjne,
Przewidywana liczba pracujących osób na jednej zmianie: 75 osób. Tryb pracy na trzy zmiany. Przewidywana suma osób zatrudnionych przez terminal: 225 osób.